Friday, August 10, 2012

Anecdote

1. This Ramadan was a very hectic Ramadan. Lelah dan penat itu terasa makan dia. Dengan malam ada test, dengan kawan-kawan minta buat kelas express sebelum test, dengan nak ikut naqib kumpul dana untuk Aqsa2Gaza8 dan tugas baru, jadi personal escort dan translator untuk Imam dari Gaza yang lain akan datang. I really need to have a quick course nak cakap Arab pasar. They must feel awkward when I speak Arabic baku. Can anyone help me? Lepas ini gerak untuk iktikaf, and I'll be on duty untuk tiga hari aside from class.

"Barangsiapa yang bernazar dalam dirinya, untuk hidup bersama agamanya, maka dia akan hidup dalam kelelahan. Namun, sesungguhnya dia (walaupun lelah) akan hidup dalam keagungan dan menjemput kematian dengan keagungan" (Syeikh Ahmad Yasin)

2. Hari itu masa Ramadan dengan Imam Muda Mu'min, alhamdulillah dapat kutip around RM 24 ribu. Masa jadi tukang kira, banyak kejadian berlaku. Ada yang bagi cincin emas kahwin depa, ada yang bagi dalam sampul surat buka ada lebih RM 500. Ada yang tulis dia bagi duit itu as zakat. Masya Allah. Memang duduk follow pengurus Aqsa Syarif Pulau Pinang, dari awal sampai habis. Dengar beliau berucap, macam mana pengalaman beliau di Gaza, macam mana bila dia balik betapa yakinnya dia bahawa kita semua sedang bersama-sama kumpulan yang menang di Palestin. Macam mana dalam sejarah terbukti Al Quds ini berfungsi sebagai spiritual inspiration bagi umat Islam. Sama-sama dengan ikhwah, lagi-lagi salah seorang usrahmate akan bertolak ke Gaza untuk A2G8. Ya Allah, nikmatnya. How can I describe the feeling? After all these years, Allah put me in this place, where I met many unsung warriors who spent their lives upholding Islam.

3. Biasa lepas program Ramadan ini, akan tidur di Baitul Ikhwah. Ada seorang ikhwah pandai main keyboard. I always sit beside him. Just listening to him playing beautiful pieces macam Beethoven's Fur Elise, Yiruma's Kiss in the rain dan River flows in you, even The Chosen One Maher Zain. I would sit and wait for mengantuk datang. Bila mengantuk, ambil bantal tidur. Music is beautiful, di syurga, akan ada halwa telinga yang tak pernah ditanggapi oleh mana-mana telinga di dunia ini. How much more beautiful would it be?

4. Ada seorang brother di hostel, masa mandi dia akan always pakai seluar dalam only. Nak masuk pun segan, bukan dalam bilik air, kat sinki pun dia pakai macam itu masa awal-awal semester dulu. Tapi sekarang tak dah. Hari itu masa borak-borak dengan dia, cakap dia tak mo pakai macam itu dah. Because of me. I asked why, I never mentioned anything pasal perkara itu. Dia kata, dia malu, orang hafal Quran. And kami gelak sama-sama. He helped me buat ruqyah dan pagar masa ada bilik di aras kami kena gangguan, bau busuk, laptop kena curi dan ada air kencing merata-rata, kerusi bergerak sendiri malam-malam. Alhamdulillah, dah tak ada sekarang, kuasa Allah. He'a a smoker. And he's not my roommate. Yet, he understood how much I hate people smoking in my room, he told people not to smoke in my room even when I'm not around. My roommates are smokers, Alhamdulillah, mereka pun tak merokok dalam bilik. I want to make our room as comfortable as possible. As peaceful as possible. And somehow, our room got the nickname surau aras, -.- although it's not me who makes it a surau. Other people always came to our room to pray, sebab bilik masing-masing ada pasang radio kuat, main gitar, main game dan merokok. So the only place is our room. Kadang-kadang pukul 2-3 pagi ada lagi yang datang untuk solat. Lagi-lagi Ramadan.  Kadang-kadang kesian kat budak-budak baik, tapi dapat roommate macam apa, mereka tak kuat sangat nak resist. Our room is also a place to study. Sometimes, people I don't really know datang nak study kat bilik. Sambil mengomen kat bilik sendiri bising. Tapi tak apalah, as long as I can provide a safe, peaceful, calm and clean room for others cukuplah. Moga dapat redha Allah.

5. Rabu ini akan balik KL!!!!!!!! Hoyeah I dunno macam mana seronoknya rasa nanti! Mesti gembira kalau yang duduk oversea balik rumah. Yang duduk Penang pun dah happy dah! Dah nak dekat tiga bulan tak jumpa family. Walaupun dah besar, tapi rasa macam nak meloncat-loncat je! Haha. Bulan pertama duduk sini turun 8 kg. Tapi bila balik ni macam nak makan je Mama masak banyak-banyak! Rindu masakan Mama. 

Dari kiri: Hawari, ME, Imam Mu'min, Ust Syazalie, Akh Harryzan
Wassalam. Selamat mengejar lailatul Qadr kawan-kawan. Jangan slow down, masa ini nak naikkan momentum! [0132724207- kalau nak menderma untuk Palestin, atau Rohingya atau Syria, do contact me.]

No comments:

Post a Comment

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.