Sunday, August 19, 2012

[Cerpen] 'Ayah, berehatlah'

Deruan hujan semakin lebat. Khalid dan Zaid masih sibuk mengulang hafalan masing-masing. Mata mereka sibuk menjeling jam di dinding, menunggu bilakah ayah mereka akan pulang. Janji ayah ingin membawa mereka beriktikaf di Masjid Negara, namun jam sudah menunjukkan pukul 11.30 malam. Khalid, abang sulung yang berumur 12 tahun terus mundar-mandir di halaman ruang tamu sambil mulut masih membaca ayat hafalan. Khalid mesti memastikan dia dan adiknya habis mengulang al Quran sebanyak dua juzu' sebelum ayahnya pulang. Walaupun dia masih muda, namun naluri tanggungjawabnya amat besar. Dia telah dilatih sedari kecil lagi oleh ayah mereka. Umi mereka sudah tiada semenjak mereka kecil lagi. Ayah lah yang menjadi ibu dan bapa mereka. Mereka berdua beradik memang sudah masak dengan latihan, disiplin, kefahaman dan tanggungjawab. Ayah sering menceritakan kepada mereka tentang besarnya tanggungjawab manusia yang faham terhadap umat.

Si adik, Zaid sudah tersengguk-sengguk mengantuk. Zaid terus membaca al Quran walaupun matanya amat berat. Hatinya kuat, ingin bersama-sama dengan si ayah beriktikaf di masjid nanti. Dia masih ingat pesan ayah, "Kalau baca Quran walaupun mengantuk, Al Quran pada hari akhirat nanti akan datang jadi pemberi syafa'at. Al Quran akan cakap pada Allah yang Zaid ni walaupun mengantuk tetap baca Quran. Jadi kalau mengantuk sikit, Zaid kena kuatkan diri".

Hujan masih lagi tidak menunjukkan tanda-tanda akan reda. Khalid dan Zaid masih setia menunggu si ayah. Malam-malam terakhir Ramadan sudah lama menantikan bersatunya si ayah dan anak-anaknya. Tombol pintu dipulas, bunyi kunci bertemu mangga. Terus Khalid dan Zaid menuju ke pintu. Hati mereka berbunga.

"Assalamu'alaikum" Si ayah memberi salam. Kondo yang mereka diami itu masih terasa lapang dan aman, tidak surut walaupun sedikit ketenangan itu. Khalid dan Zaid terus memeluk dan mencium tangan ayah mereka. Ayah membalas pelukan dan mencium dahi anak-anaknya. Sudah seminggu ayah tiada di rumah, makan minum mereka diuruskan oleh Cik Yah jiran mereka.

Ayah terus melabuhkan punggungnya ke atas sofa. Dia menutup Quran-Quran anak-anaknya yang terbuka. Dia memanggil anak-anaknya untuk duduk di sebelahnya. Dia ingin mendengar dan mengetahui apa yang mereka lakukan sepanjang ketiadaannya. Sementara Khalid bercerita kepada ayahnya bagaikan seorang komando melaporkan pada jeneralnya, memaklumkan segala taklifat yang ayahnya amanahkan pada mereka berdua, Zaid yang lebih muda pula lebih gemar bercerita mengenai bagaimana dia dan rakan-rakannya menyambut Ramadan. Bagaimana mereka berlumba-lumba untuk solat lebih lama, baca Quran lebih banyak dan siapa yang lebih banyak berzikir. Ayah tersenyum. Hatinya tenang. Dia memandang muka anak-anaknya. Mencium dahi mereka sekali lagi. Membawa kepala mereka ke dadanya.

"Emm..ayah. Khalid nak tanya sesuatu boleh tak?" Anak sulung memulakan bicara. "Apa dia Khalid?" Ayah menjawab. Kepala Khalid masih lagi disandarkan pada dada ayahnya. Dia tidak ingin mengangkat kepalanya lagi. Rindunya pada ayah masih belum reda. "Kenapa ayah selalu sibuk dengan urusan kerja dan dakwah sampai Khalid tengok kadang-kadang ayah macam tak pernah rehat? Ayah tak penat ke?"

Ayah tersenyum. Memang penat. Badannya sendiri pun masih belum hilang rasa penatnya. Ayah terus berfikir macam mana nak menjawab persoalan anaknya yang sulung ini. Hendak bercerita tentang sirah nabi, sudah selalu. Ayah terus berfikir cara terbaik untuk menjawab persoalan anaknya itu. Agar anak-anaknya faham, mengapa hidup ini perlu diserahkan sedemikian rupa pada Allah.

"Khalid, Zaid, nak dengar satu cerita tak?" Ayahnya membangkitkan minat.
"Nak!" Jawab mereka berdua. Zaid yang sedari tadi sudah hampir lentok mula segar kembali.
"Tahu tak apa fungsi matahari?".
"Tahu ayah. Matahari banyak fungsi dia, terutama pada bumi. Untuk tumbuhan, untuk manusia. Termasuk cahaya dan tenaga haba." Jawab Khalid, seperti biasa bagaikan tentera. Ringkas dan padat.
"Zaid pulak.. matahari ini Allah cipta untuk bulan bercahaya, untuk bumi pusing-pusing matahari, dengan untuk kita tahu masuk waktu solat" Jawab Zaid.
"Betul. Pandai anak-anak ayah. Tahu tak apa yang matahari perlu buat supaya dia terus kekal bercahaya macam itu?" Ayah mula masuk ke persoalan yang lebih serius. Anak-anaknya menggeleng. Masing-masing memandang ayah dengan air muka yang serius. Terserlah rasa ingin tahu mereka.
"Matahari perlu membakar apa yang ada dalam dirinya, supaya badannya terus bermanfaat untuk bumi. Tapi bukan semudah itu. Untuk pengetahuan Khalid dan Zaid, kita punya masa dan ruang ini macam kain yang fleksibel. Boleh kendur, tegang. Malah, kalau Khalid dan Zaid nak tahu, calculation terbaru menunjukkan kita punya kain atau fabric ruang dan masa selalu koyak di peringkat lagi kecil dari zarah. Mesti semua pernah dengar pasal graviti kan?" Ayah memulakan cerita. Dia sangat gemar bercerita mengenai sains. Dia mencintai sains. Dia ingin anak-anaknya tahu, ilmu sains ini bukan ilmu yang rigid  dan tak menambah iman. Malah ilmu ini jikalau dihayati, lebih mendekatkan diri yang memahami kepada Tuhan. Sebab itu dia tak pernah risau kalau-kalau teori yang baru wujud disulami dengan falsafah yang menidakkan tuhan, sebab dia yakin sains sentiasa akan membawa kepada Pencipta dunia ini.

"Pernah..Khalid rasa, graviti itu ada bila ada mass di tempat itu kan. Kan ayah?" Khalid menerangkan. Zaid menggaru-garu kepala.

"Tak fahamlah ayah.." Zaid mula pening. Apa itu graviti?

"Ok. Khalid, boleh tolong pergi ambilkan kain lap di dapur tu?" Pinta ayah.

"Cuba Khalid dan Zaid bayangkan, yang kain ini ialah ruang dan masa. Cuba Zaid ambil Handphone ayah, letak atas kain ini", terang si ayah. Zaid mengambil telefon bimbit ayahnya, lalu diletakkan di atas kain yang dipegang ayahnya.

"Nampak tak kain ini kendur, sebab ada handphone di tengah ini? Macam itulah graviti berfungsi. Bila ada berat, atau mass kain ruang dan masa ini akan kendur. Jadi kalau siapa yang ada dekat kawasan itu mestilah tertarik sekali kan? Betul tak?", tanya si ayah. Zaid dan Khalid mengangguk-angguk. Khalid teringat kisah nabi Muhammad dan kabilah-kabilah di Makkah. Tentang konflik siapakah yang paling layak meletakkan Hajarul Aswad di tempatnya. Apa yang Khalid lihat di depan matanya semacam serupa dengan apa yang Nabi Muhammad lakukan sewaktu ingin meletakkan batu tersebut. Nabi menghamparkan serbannya, lalu batu itu diletakkan di tengah-tengah kain serban tersebut dan diangkat oleh pemimpin-pemimpin kabilah lain. Adakah ada hikmah yang Allah ingin beritahu? Apa kaitan graviti dan ikatan hati-hati? Entah. Dia menyimpan persoalannya itu. Dia kembali mengalihkan perhatiannya kepada ayah.

"Habis ayah, kenapa bumi tak jatuh je ke matahari?" Zaid bertanya. Khalid turut mengangguk. Persoalan itu turut menganggu fikirannya.

"Bumi dan planet lain tak jatuh, sebab masing-masing berpusing keliling matahari dengan laju. Jadi bumi akan terus mengorbit matahari," Jawab si ayah.

"Jadi, apa kaitan apa yang matahari perlu buat untuk kekal bercahaya dengan graviti ayah?" Khalid menyambung kembali.

"Kalau Zaid dan Khalid nak tahu, matahari sendiri sangat berat. Jadi, untuk matahari kekal macam bola yang bercahaya yang kita tengok sekarang, matahari kena terus bekerja untuk kekalkan fungsi dia. Sesaat matahari lalai, matahari akan mati. Dalam matahari sendiri, ada graviti yang sangat kuat menarik matahari untuk mengecut. Jadi, untuk kekal macam itu, matahari perlu terus membakar bahan bakar di dalamnya untuk cipta cukup pressure yang amat kuat ke luar permukaan untuk melawan graviti yang menarik matahari ke dalam. Matahari kita akan terus membakar, sampai satu hari nanti bila Allah takdirkan bahan bakar dalam matahari habis, matahari kita akan mati" Cerita si ayah. Anak-anaknya mengangguk-angguk faham. Dia ingin bercerita mengenai dwarf star dan black hole, tapi segera mematikan niatnya. Takut tidak menjawab persoalan.

"Sebab itu Khalid, ayah serahkan hidup ayah ini pada Allah. Untuk menegakkan kalimah Allah di bumi ini. Ayah takkan berhenti  bekerja walaupun ayah penat. Sebab bila saat ayah berhenti, jahiliyah akan terus menarik ayah ke dalam kegelapan, dosa akan terus menyelimuti hati ayah, lalai dan selesa akan mengaburi mata ayah, dan syaitan akan terus mengabaikan ayah dari tanggungjawab ayah. Khalid boleh anggap, kita semua ini macam matahari. Sebab nabi pernah bersabda, sebaik-baik dari kita ialah mereka yang bermanfaat. Tanggungjawab ayah untuk menjadi khalifah sebagaimana tanggungjawab matahari untuk menerangi bumi. Ayah perlu terus bekerja supaya tak ditarik oleh syaitan menjadi orang yang lalai dan tidak berbuat apa-apa untuk memperjuangkan Islam, sepertimana matahari perlu terus membakar supaya tak ditarik kecut oleh gravitinya. Tapi Khalid, ayah pun tak tahu sampai bila ayah boleh terus bekerja. Ayah pun tak tahu bila 'bahan bakar' ayah habis, tapi selagi belum habis, ayah berdoa pada Allah agar terus bermanfaat untuk orang lain. Alhamdulillah, ayah ada Khalid dan Zaid. Hasrat Umi dan ayah, agar Khalid dan Zaid terus membesar menjadi pejuang untuk Islam. Nama Khalid dan Zaid ini pun Umi kamu semua yang namakan, sempena nama panglima-panglima di Perang Mu'tah. Sebab di zaman ini, orang yang faham akan keperluan perjuangan ini amat sedikit. Jadi, ayah berharap Khalid dan Zaid dapat menjadi penglima yang memimpin umat Islam yang sedikit untuk memperjuangkan kalimah Allah" Terang ayah sambil memandang bingkai gambar arwah isterinya yang amat dicintainya. Khalid dan Zaid memandang ayah mereka. Wajah ayah sayu, merindui Umi.

"Khalid dan Zaid pun kena rasa macam itu. Tapi biar ada kefahaman. Sebab itu dari Khalid dan Zaid kecil lagi ayah latih dengan disiplin dan tanggungjawab. Moga-moga Khalid dan Zaid membesar menjadi mereka yang menyerahkan hidup mereka pada Allah. Proses ini dipanggil proses tarbiyah. Untuk Khalid dan Zaid ada kekuatan nak membakar 'bahan bakar' yang Allah bagi, kamu berdua kena faham apa itu tarbiyah. Tarbiyah agar terjaga iman, dari iman lahir kekuatan. Dari iman lahir taqwa. Tanpa iman, kita pejuang tiada kekuatan. Sebab itu Khalid dan Zaid kena faham, pentingnya iman untuk kita para pejuang. Sebab itu Khalid dan Zaid jangan sekali-kali tinggal mutaba'ah ibadah yang ayah amanahkan. Dari situ, carilah iman dan carilah kefahaman. Insya Allah, yang lain Allah akan tunjukkan. Faham? Umi pun nak anak-anak dia macam itu. Umi dan ayah bukan kahwin sekadar untuk suka-suka, tetapi untuk menyambung warisan perjuangan nabi dan sahabat. Kalau Khalid dan Zaid nak tahu, Umi dulu lagi lah kuat bekerja untuk Islam. Mengalahkan ayah. Tapi sekarang, ayah tinggal seorang. Tak sabar ayah nak jumpa Umi nanti di syurga".

Khalid dan Zaid menatap wajah ayah mereka. Terasa suasana menjadi semakin suram. Hujan masih tidak berhenti.

"Okay. Jom, Khalid dan Zaid pergi siap-siap, ayah janji nak bawa pergi iktikaf kan?" Ayahnya memecahkan suasana sedih itu. Khalid dan Zaid terus pergi bersiap di dalam bilik mereka. Apabila Khalid dan Zaid sudah hilang dari pandangannya, ayah mengambil bingkai tersebut dan memandang lama-lama gambar isterinya, menatap dalam-dalam, sambil bermonolog, 'Anak-anak kita sudah semakin besar sayang'. Air matanya jatuh. Rindu. Ayah terus terlena dalam kerinduan, di atas sofa empuk itu.

Hujan sudah semakin reda. Semakin perlahan titik-titik air itu menghentam cermin-cermin tingkap kondo itu. Bagaikan turut mengiringi naik turunnya emosi si ayah.

Khalid dan Zaid kembali ke ruang tamu dengan beg pakaian mereka untuk ke iktikaf. Mereka melihat ayah sudah terlena di sofa. Di dadanya dipeluk bingkai gambar isterinya. Zaid ingin mengejutkan ayahnya. "Jangan Zaid. Biarkan ayah berehat. Ayah penat. Malam esok masih ada," tegah Khalid. Zaid mengangguk. Khalid mengambil selimut di dalam biliknya lalu menyelimutkan ayahnya. Khalid mencium pipi ayahnya dan berbisik "Ayah, berehatlah...".


* Dalam muhasabah mengenai masa depan, meletakkan pergantungan kepada Allah menanti keputusan. Andai diterima Alhamdulillah, andai tidak diterima redha dan syukur. Itulah sebaik-baik keputusan. Moga Allah memberikan yang terbaik.


6 comments:

  1. Konklusi yang aku dapat:

    1. asif nak kahwin

    2. asif nak kahwin

    3. asif akan kahwin?

    4. Tapi bila?

    Hehe. Anyways, nice post akhi. Sempat lagi nak masukkan space-time fabric. Huuuu. Rindunya nak jumpa, nampaknya tak sempat summer kali ini :(

    Allah yuwaffiq akhi

    ReplyDelete
  2. 1. Betul.

    2. Betul.

    3. Insya Allah, betul tuh.

    4. Tunggu lah. I'll definitely invite you. But not too early lah. Study is our number one priority now.

    :) biasa lah. Bila perasaan nervous membuak2 semua, terkeluar lah macam karya di atas. Insya Allah.. dun be sad. Remember me in ur prayer. :)

    Amin

    ReplyDelete
  3. It is so you..

    Wonder who's the mum.. daddy jadi power engineer. ;p

    ReplyDelete
  4. the mum must be a very great person too.

    nanti kalau kahwin, jangan lupa update di blog!

    :)

    Allah yusahhil umurik

    ReplyDelete
  5. Anon - No need to wonder. Even I do not know for sure. I ask Allah for this one particular girl's heart and love, whether Allah grant me my prayer or not I do not know. For He knows best what's good for me and what's not. Rufi'atil aqlam wa jaffatissuhuf (Pena telah diangkat dan lembaran dah kering). Still, there's nothing wrong in hoping. :)

    :) - Wat mum? Y all mention mum? Heck no Im gonna wan my future partner to end up like in the story. Its just a story. I dun write about the mum bcos i dunno wat to expect n write about it. Mana ade experience.

    InsyaAllah. Eh lambat lagilah. Peliknya sumeorang. Saje je lah tulis cerpen ni.

    InsyaAllah. Doakan. Amin, moga Allah permudah.

    ReplyDelete
  6. Maybe you should help make adjustments for the web site identify in order to something more attractive.
    Initially when i first manifested itself a pair of alternative results,
    just because the masai have a greater subject. Yet a few things i necessary I stumbled
    upon the following.
    Also visit my blog Genital Warts Remedy

    ReplyDelete

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.