Sunday, July 17, 2011

Nak sampai dah.

Ramadhan dah hampir dah. Bulan yang sangat istimewa.. istimewa hadiah Allah yang Maha Pemurah. Dalam hati, berbunga. Bulan yang pada pendapat aku sangat meriah. Ditambah dengan kemeriahan orang-orang di sekeliling aku. Dari kecil sampai besar, aku lihat orang-orang Al-Amin, orang-orang Darul Quran, orang-orang UIA Gombak, dan ikhwah-ikhwah. Dan Alhamdulillah, mereka bukan jenis yang mensia-siakan Ramadhan. Jadi, pengalaman Ramadhan aku, semuanya bahagia dan 'penat'. Haha..biaso lah. Kalo dah berlumba tu mano tak penatnye ek.

Bulan Ramadhan makin hampir..terasa bahang kesejukan dan ketenangan(bahang ni bukang untuk panas ke?). Dalam halaqah pun sudah mula naik-naikkan mutabaah ibadah. Bagi warm-up, supaya masa Ramadhan sampai lactic acid tak banyak sangat terkumpul sampai cramped dalam diri kita. Kalau di masjid UIA, selalu rasa tercabar. Pakcik-pakcik tua duduk saf depan, semua 20 raka'at depa rebut. Kaki boleh jugak nak tercabut masa tu. Cemburu dengan kekuatan.

Jadi apa lagi. Jom sama-sama merebut ruang untuk lebih dekat dengan Allah. Imam Malik ketika bulan Ramadhan, meninggalkan kitab-kitab Hadith beliau, dan segala aktiviti kecuali yang berkaitan dengan Al-Quran. Bulan Ramadhan, bulan al-Quran. Momentumnya kalau dimanfaatkan elok-elok cukup untuk mengistiqamahkan kita sepanjang tahun.

Zaman nabi, nabi akan berjumpa Jibril setiap malam untuk al-Quran(HR Bukhari, Ibnu Abbas). Tapi kita macam mana? Aku merasakan satu kerugian jika kita mahu muhasabah dan insaf apabila Ramadhan telah bermula. Jadi, untuk menjadi orang yang betul-betul mendapat manfaat, aku merasakan kalau sebelum ini belum bermula lagi, seeloknya boleh bermula sekarang. Supaya kita hidup dan mati dengan gembira.

p/s : tak sabar.. Allahumma barik lana fi sya'ban, wa ballighna Ramadhan.. 
p/s 2: al fatihah untuk Dr Lo'lo'. A prominent Muslimah.. may Allah bless her.

2 comments:

  1. Nak sampai dah Ramadhan :) Moga dimanfaatkan sebaiknya.

    ReplyDelete
  2. Masya allah,asipo memang ghirah dgn ramadhan,
    ingat zaman2 sekolah kite lumbe2,ana mesti kalah :) bangge dgn nta :D

    ReplyDelete

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.