Sunday, July 24, 2011

cahaya..

شكوت إلى وكيعٍ سوء حفظي … فأرشدني إلى ترك المعاصي

وأخبرنـي بأن العـلم نور … ونور الله لا يُهْد لعاصي

Aku mengadu pada Waki' tentang teruk daya ingatanku,  Beliau menganjurkan agar aku meninggalkan maksiat,
Beliau memberitahu, sesungguhnya ilmu itu adalah cahaya,  Dan cahaya Allah tidak dikurniakan kepada pelaku dosa.
-Syair Imam Syafi'e

Masa reunion malam kedua, Port Dickson, 23 July 2011
Syed : Sip, ko ingat tak syair imam syafi'e yang arab pasal nampak betis tu?
 _ _ _ _ : Ingat2..(Aku bacakan syair tu..)
Syed : Ha..yang tu...nak dengar tak yang ko baca tu, dia dilagukan? Sedap..
_ _ _ _ : Ha.Nak2..

Dia buka laptop dia, dan pasang lagu. Masya Allah, pada saat aku dengar syair itu, maksud sebenar syair itu mula menusuk dalam hati. Bukan lagi sekadar hafalan tazkirah maulana-maulana dulu-dulu. Maksud-maksud yang pernah dihadam dulu, masuk balik. Solat malam itu sangat nikmat.


Ya Allah, aku tengah sakit. Aku tengah tenat. Aku tengah jatuh dalam lubang dalam yang aku tak nampak dasar. Aku tengah ber'uzlah. Nak faham dan cari kenapa itu dan ini. Dan aku tengah cuba check balik hubungan aku dengan Kau, dan dengan keluarga aku, dan dengan kawan-kawan. Aku tengah muhasabah balik, kenapa itu dan ini, kenapa jadi itu dan ini. Aku tengah cuba cari hikmah. 


Mungkin ada sesuatu yang Allah nak aku adjust sebelum aku memecut lebih laju dalam hidup aku.. Aku cuba yakin. Tapi sekarang, not even the faintest of light appears to shine the path. I'm hoping you can as well pray for me.


At least, I'm happy with them for the last two days. And Alhamdulillah, it helps me a lot to continue on my journey. Batch Caliph14, Al-Amin Gombak. Location -TM Resort.

p/s - I'll post about my reunion maybe tomorrow or in the next few days. insya Allah,.,

 

3 comments:

  1. May Allah show you the light,the light of the heaven and the earth to be the guidance :)
    ilmu tidak dianugerah pada pelaku dosa,ya patutlah tak berkat kadang-kadang ilmu yg dipelajari,mohon nasihat juga,sama-sama akhi :)

    ReplyDelete
  2. ANTARA MAKSIAT BESAR ITU IALAH PERGAULAN BEBAS DAN PENDEDAHAN 'AURAT. BERCAMPURNYA BERLAINAN JANTINA WALAU APAPUN ALASANNYA MEMBUKA PELUANG KEPADA SYAITAN MENGAMBIL PERANAN DGN PELBAGAI CARA DAN KAEDAH BERTUJUAN MEMPERMUDAHKAN JALAN KEPADA ZINA. DARI SEGI PAKAIAN BOLEH DISIFATKAN MASIH MENDEDAH AURAT KERANA MASIH JELAS MENAMPAKKAN BENTUK DAN GAYA TUBUH ..... DITAMBAH PULA DENGAN KATA2 LEMBUT DAN SENYUM2AN YG MANIS DAN LENGGANG-LENGGUK YANG 'IKHLAS' TAK BERTEMPAT/TAK BERSYARI'AT. SEMUA INI MENDORONG KEPADA ZINA..... "Walaataqrabuzzina...!" INI PENGALAMAN SENDIRI MENJADI PELAJAR SELAMA 11th DAN MENJADI KAKITANGAN JABATAN SELAMA 15th. [telah berhenti sekolah dan letak jawatan] Ingatlah.... KEMAJUAN YANG DIBINA DGN SUSAH PAYAH WALAU SETINGGI MANAPUN.... TANPA AKHLAK MULIA AKAN TETAP RUNTUH DAN MUSNAH...... wal'iyazubillah!

    ReplyDelete
  3. .....ILMU TANPA CAHAYA!
    Dan cahaya Allah tidak dikurniakan kepada pelaku dosa......
    http://www.facebook.com/mohdsufi.mohdajaib

    ReplyDelete

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.