Wednesday, January 19, 2011

Kita Muslim kan?

Salam

Kelmarin saya belajar satu topik best dalam subjek 'Critical Thinking'. Barriers to thinking critically. Antara barriernya ialah 'group-bias' atau lebih formal Ingroup Bias.

Secaa jujurnya, isu-isu kebelakangan ini yang ditimbulkan membenihkan rasa risau di dalam hati. Sama ada isu syiah, azan, ataupun lain-lain. Isu-isu hari ini harus ditanggapi secara mendalam dan tenang. Ditakuti ada yang menangguk di air keruh.

Apa itu 'group-bias'? Untuk lebih mendalam boleh search. Memang la susah nak sendatkan sejam lecture dalam post ini. On the surface, In-group bias is the basis for discrimination, the favoring of people in your group over those in another.
Ingroup bias is the preferential treatment people give to those whom they perceive to be members of their own groups. - wikipedia
Tambah pensyarah saya lagi, dalam barrier ini, ada satu fenomena yang dipanggil 'the 5% effect'. Dalam fenomena ini, sesuatu kumpulan akan menfokuskan lima peratus kelemahan pihak yang bukan dari kumpulannya untuk diburuk-burukkan, dan pada masa yang sama, ia akan membela kumpulan sendiri.

Contohnya jika dalam politik, parti A dan parti B. Apabila parti A membuat kesalahan, penyokongnya akan bereaksi dalam dua bentuk secara umumnya, sama ada mereka mengatakan 'alah.. small matter..' ataupun mereka akan 'shhhhh...'. Yang lebih ekstrem akan 'justify' tindakan parti tersebut, walaupun secara terang-terangan ia salah. Contohnya lagi, apabila PM mengatakan 'I Hate Them'..automatiknya mereka akan mempercayainya dan terus mengapikannya, 'See! I told you.. He hated them!'. Tapi bila PM mengatakan 'I love them', mereka akan berkata 'He's lying!!!'. Fenomena ini berlaku dalam kehidupan seharian kita. Sangat kerap.
Petang tadi tengok dah ada bunga rantai dah kat leher dia..Sumber
Isu-isu hari ini, kita Melayu Muslim 'seolah-olah' terlalu menampakkan bias ini. Saya pernah cuba meletakkan diri, andai saya duduk di tempat 'non-Muslim' ataupun 'non-Malay', kita seperti kelihatan bertahan di belakang perisai 'kedaulatan Islam', the untouchable domains of the Sultans and the King, and 'ketuanan Melayu'. Kedaulatan Islam has its branches too. Kurang pasti adakah cara untuk 'treat' branch berlainan dengan kita dengan cara seperti yang dilakukan sekarang sesuai? Dan bertepatan? Saya kurang pasti. Dan masih dalam pencarian. Kenapa saya fokus pada Islam? Kerana, kita sepatutnya berbeza dengan mereka. Islam kita, alahai, jika dibandingkan dengan agama lain dari berbagai-bagai aspek, Islam terlalu bersinar.

It's ok for us, to defend our rights. It's a must, and by all means, we must defend it. Tapi, adakah kita betul-betul pasti perkara yang kita canang-canangkan, laung-laungkan betul-betul membela HAK kita? Atau ianya hanya 'overreaction' dan paranoid. Terlalu sensitif. Tidakkah kita berasa takut, tindakan yang kita labelkan sebagai mempertahankan Islam sebenarnya menfitnah Islam?

Isu Azan
Kita amat-amat mudah 'melatah' kalau bab macam ini. Apabila sesuatu yang melibatkan sensitiviti seperti ini, kita amat sensitif. Ianya bagaikan sel yang sangat kuat pertahanan luarnya. Tidak boleh disentuh sikit, tidak boleh diacah sikit, terus berapi. Namun, kita lupa, di dalam sel kita sendiri sudah membarah penyakitnya, rosak komponennya dan bermacam lagi yang lebih teruk. Namun, ianya tidak diberi perhatian sebagaimana mana banyaknya perhatian terhadap isu 'luar' tadi.
Bakar patung peguam. I'm just afraid that this act is automatically perceived as 'Islam is violent'.
Yang lebih parah, apabila tindakan kita yang kita anggap membela Islam sebenarnya menjadi fitnah kepada Islam. I'm just afraid we don't see the real problems. We are easily distracted. Ulama' yang memberi pandangan berdasarkan Quran dan Hadith serta penilaian sirah yang teliti, mudah kita labelkan itu ini. Senang cerita, mana-mana yang berani mengganggu arus kehidupan yang telah lama kekal di bumi Melayu ini, dia SALAH.

Solusinya berlainan, saya percaya pada keharmonian berbilang pendapat. Setiap solusi ada pro dan kontra, kita memilih yang terbaik. Namun, apa yang ingin saya tekankan di sini, cara kita melaksanakan sesuatu atau bertindak terhadap sesuatu isu sebelum kita tahu hujung pangkal sesuatu masalah. Ianya terlalu cepat, dan terburu-buru. Kita lupa, kita umat terpilih zaman ini, kita lupa kita juga  harus menjadi contoh dalam menyelesaikan masalah. Rasulullah dicanang-canang dalam karya Barat dan Timur yang objektif, seorang yang kuat egalitarianismenya, kuat toleransi dan sangat tenang dalam menyelesaikan masalah. Tidakkah umat terpilih harus mencontohi manusia terpilih? Setidak-tidaknya jika tak dapat mengikutinya pun, janganlah sampai mesej dan usaha beliau kita cemarkan dengan tindakan kita.

I'm just afraid that our doings are tarnishing Islam itself. While we claim the opposite.

Isu Syiah
Ini satu lagi isu yang sampai sekarang saya belum jumpa jawapan yang memuaskan. Masih dalam pencarian. Fenomena ini agak hampir dengan fenomena Wahabi. Ia sebenarnya campuran dua fenomena 'in-group bias' dan juga 'hasty generalization'.

Hasty generalization is a logical fallacy of faulty generalization by reaching an inductive generalization based on insufficient evidence. It commonly involves basing a broad conclusion upon the statistics of a survey of a small group that fails to sufficiently represent the whole population. -Wikipedia
Perhatikan 'bold' punya frasa. Situasinya macam ini, masyarakat kita hari ini, agak gemar mengambil 5% percent keburukan sesuatu pihak, dan gunakannya untuk mewakili pandangan umum untuk pihak tersebut. Macam, ada ulama' Wahabi yang kafirkan orang, oh yesssss, I've watched it! Lama dah.. BUT, pendapat itu tak mewakili semua orang dalam kumpulan itu. Juga kadang-kadang kita tersilap, sebab kurang dapat input pasal ini. Bila orang yang cuba memecah tradisi sikit, sikiiiiitttt je sebab nak cuba ikut sunnah, terus dilabel Wahabi. Keadaan ini juga berlaku pada Imam Syathibi 'alim Qiraat yang terkemuka, yang mana pada hari ini ramai yang mempelajari bacaannya. Dia berkata "Aku pelik.. Pada hari ini, jika aku mengamalkan Sunnah nabi, aku dituduh sesat. Tapi, jika aku mengikut masyarakat, aku dikatakan mengikut Sunnah. Sedangkan tindakan aku berdasarkan Hadith, dan akulah yang mengikut Sunnah sedangkan mereka tidak". Berlaku pada kurun ke-14.

Semacam juga yang berlaku pada Syiah. Maaf, saya bukan hendak membela Syiah. Please bear in mind. I just want my own people to really rearrange the way they approach an issue or problem. Macam pasal Syiah di Malaysia, do we treat the problem intellectually or emotionally? Apabila isu ini timbul, saya terus mencari, 'Syiah mana yang derang kata kat Malaysia ni?'. Syiah Ja'fariyah dan Zaidiah. So, I dug up my books, and found "Fahaman Dan Ideologi Umat Islam" by Hadi Awang.

Here are some excerpts regarding Syiah Jaafariyah dan Zaidiah from the book.
Syiah Zaidiah
"Aliran ini dianggap paling hampir dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah. Mereka tidak menganggap martabat imam itu sama martabat nabi-nabi. Mereka tidak mengkafirkan para sahabat Nabi Muhammad. Mereka berpendapat Imam Zaid paling layak menjadi imam selepas Husain bin Ali meninggal dunia...
Imam Abu Hanifah(pengasas mazhab Hanafi) bersimpati dengannya(syahidnya pemimpin syiah zaidiah Muhammad bin Abdullah bin Hasan) dan melafaz ikrar setia sehingga Abu Hanifah dihukum penjara dan meninggal dunia di dalam penjara."

Syiah Jaafariyah
"Golongan Syiah kedua terbesar dan berusaha supaya lebih hampir pada perpaduan dengan umat Islam seluruhnya.......
Imam Jaafar as-Sadiq yang dianggap sebagai pemimpin besar yang menjadi ikutan. Beliau diakui oleh seluruh sarjana Islam termasuk Ahli Sunnah wal Jamaah"
*Penulis buku ini, Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang mendapat MA dalam Siyasah Syariah dari Universiti Al Azhar.

Jadi, jadi, macam mana? It took a lot for me, to squeeze myself out from our typical paradigm towards Syiah and to really see a problem without wearing any 'colored-spectacles'. Do we really know them for us to treat them like that? Can't we see, the way we approach the problem isn't quite right? Or Hikmah? I mean, we often take something at the end of the spectrum of a group and generalize it using the extremes. I've asked this question to some groups and persons and haven't gotten any answer. You may answer it, if you know it please tell me. Apakah treatment yang perlu diberi kepada Syiah di Malaysia? (Take note maklumat-maklumat syiah di atas, dan search sokongan-sokongan prominent ulama' about their existence) Adakah kita golongkan mereka dalam ajaran sesat seperti Ayah Pin dan Pak Kahar? Ataupun kita anggap dia macam agama lain macam Kristian dan Hindu? Kalau kita anggap dia ajaran sesat, dia akan diburu. Kalau kita anggap dia agama lain, kita beri hak kebebasan beragama. Tapi kalau dia bukan dalam both side? Dalam perhaps another group? Macam mana? I'm open.

Saya cuma terfikir, of all the prominent ones, mereka pilih untuk akui kewujudan Syiah khususnya Zaidiah dan Jaafariyah. Saya cuma terfikir, on what basis we hunt them down? Endless witch hunt. Diakui oleh ulama' paling hampir dengan Ahli Sunnah wal Jamaah. In a simple manner, they just tend more to Ahlul Bait. Syiah in Malaysian context.

My view is not static. If there's another authentic proof that shows that Syiah in Malaysia really should be treated as they are now, I'm OK. But, right now, I'm going to stick with the same tolerance shown by Hadi Awang. As he showed proof and have been really objective.

Conclusion 
Fellow readers don't get me wrong. I'm a Sunni. If a Syiah comes to me, and talks big about how Muhammad prefer 'Ali compared to other Shahabat. It's ok. Saya akan cakap, "Eh, kau tahu tak? 'Ali pernah cerita pasal nabi Muhammad tak pernah jamin orang dengan ibu bapa dia kecuali pada Sa'ad di Perang Uhud. 'Ali dengar nabi bersabda, "Panahlah wahai Sa'ad. Ibu bapaku menjadi jaminan". Ada nabi jamin 'Ali guna parents Nabi? Takde kan?" and I will end up with him laughing together. If Christians can be our friend, why can't they? *Sa'ad was the first archer of Islam.

And please don't get me wrong also and say that I will eventually become Syiah, they will persuade me slowly. Pray for me lah so I stick with you guys. Allah holds my heart. You hold my hand la.. :)

And please, I never intend to provide solutions for the above issues. I believe our government is trying their best. I just hope, we as Muslims, should set example for the non Muslims. Especially in relieving hot issues. I just hope we can rearrange our way of approaching problems. And have a check on today's typical paradigm and public views, and track back it resources. If you can't find it, make sure, you find sources that are reliable. In this case, take Sunni source only. But, our prophet's biographer, Ibnu Ishaq was Syiah. The most prominent in this aspect. And most of the sirah we speak today was due to his writings. So how?

And please, if you find ulama' have different views, relax. Different person, different view. What matters is, you respect EACH of them. Either Harussani or Hadi Awang, or even FAISAL TEHRANI! You have to respect them and their views. If you don't agree with him, tackle the view intellectually ok? But still, respect is the main priority.

And please, to Sunni. You see Syiah are so proud with their sect, every bit of it. And dare to fight for it. Even hide for centuries for it. Why can't we do the same? Not hide la I mean. But, let us uphold our vital elements of Islam. We practice them proudly. Not only physically, but in the inner side. Be proud of it. 'Izzah! So, then our real stripe(belang) will appear. And then we can invite Syiah to convert to Sunni. Alhamdulillah..

And please, to Muslims. Non-muslims are watching us. And we should be setting examples to them. You can be strict without being emotional right? Jangan sebab ada peguam tegur minta perlahankan sikit volume azan terus buat perhimpunan bakar-bakar patung. Cuba baca Dr Maza punya artikel.

And, I understand if you don't agree with me. It's normal. And it's good. I just hope, that we can recheck our ways of viewing issues and problems.

And, why I'm scared? I'm afraid that the way we act today is in accordance with someone's plan. Untuk melaga-lagakan kita. Di Mesir dah berlaga Koptik dan Islam. Jangan ingat tak ada. Ex-international hitman US pun dah tulis buku macam mana derang rancang nak kantoikan dan perangkap ekonomi sesebuah negara, inikan politik dan sosial. I hope Muslims pun ada secret hitman tengah reverse engineer derang punye plan(ini dah mengarut ni..ke ada?)

I'm afraid because our doings make people misunderstand Islam. Tanpa sedar, kita sumber salah faham terhadap Islam.

That's all.

Kalau ada yang terkasar bahasa, maaf. Atau tersalah fakta, sila cakap dan tegur ye..

Artikel ini hanya pendapat. Boleh ditolak atau diambil pengajaran. Wallahu a'lam..

Salam  =)

4 comments:

  1. ''Tanpa sedar, kita sumber salah faham terhadap Islam.''

    adoi.. ni yang paling takut ni

    ReplyDelete
  2. sarat dengan pengajaran entry ni.
    -peringatan untuk diri sendiri..
    mahu menuding jari ke arah kesalahan orang yang dirasakan memalukan agama sebagai tanda sesal,tapi diri saya sendiri masih punya banyak kelemahan.mudah-mudahan,dalam usaha mengubah segalanya,saya dapat mengubah diri saya juga.
    muhasabah sendiri bila baca entry ni.
    tq atas entry yang bagus ni..

    ReplyDelete
  3. Mungkin perlu rujuk semula
    "innama bu'ithtu li utammima makarimal akhlak"
    Pasti Rasulullah sedih lihat umatnya memperjuangkan Islam tanpa ada akhlak yang baik...

    Hm...

    ReplyDelete

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.