Tuesday, August 3, 2010

Rindu Ramadhan

Assalamu'alaikum

Bismillah.

Seriously, dah mula rindu suasana Ramadhan. Tahun lepas semasa di DQ, kurang rasa sikit berbanding tahun-tahun lain. Mungkin kawan-kawan lain rasa, tapi sebab ada kontrak dengan Selangor menjadi imam di masjid - banyak masa terluang di masjid luar balik pukul 12 malam. Dengan setiap hari kena hafal sekurangnya tiga muka sehari, dan peperiksaan semester 2 merapati, bulan itu memang memenatkan. Amat-amat memenatkan.

Dulu, semasa zaman sekolah menengah saya raikan Ramadhan tahap saya. Jatuh cinta pada masjid UIA merupakan perkara rutin bagi saya - dengan suasana solatnya amat menenangkan. Safnya dirapat-rapatkan, direbut-rebut saf depan, sehingga sekarang saya tidak jumpa lagi masjid seumpama itu. Terutama semasa Qiam, boleh didengar esak-esak makmum, malah dengan Imam ikut sekali menangis. Sepuluh malam terakhirnya, masjidnya hidup. Lampu tidak ditutup, masih segar lagi dalam fikiran saya - setiap kali terjaga akan ternampak halaqah dan majlis ilmu tidak putus-putus. Pejam celik pejam celik - aih? Ini pukul 2.30 pagi, biar betul. Sahurnya dirai  ramai-ramai. Iftarnya FREE!!! hoyeh! Tarawihnya manis...Aduh.. rindu zaman muda.

Di masa sekolah rendah, jangankan tingkat bawah, menara dan bangunan-bangunan habis diconquer budak Al-Amin bermain kejar-kejar. Di masa sekolah menengah, habis diconquer tingkat dua buat tempat iktikaf. Hampir habis sekolah menengah - ketenangan kami diganggu muazzin muda yang tegas lagi garang =.=

Sewaktu Ramadhan, cinta pada Quran amat tinggi. Alhamdulillah - Ramadhan menyediakan momentum untuk menghadapi 11 bulan penuh..

Moga Ramadhan kali ini, dikecapi dengan maksimum. Biar Iman bagaikan asymptote yang selamanya menaik dan terus menaik mendaki y-axis tiada henti. Amin..

3 comments:

  1. insyaAllah. kita biasa-biasakan diri daripada sekarang ye ;)

    ReplyDelete
  2. aku pun rindu ramadhan sekolah kita sip. ada nyawa kata orang. bila lagi kita semua nak rasa macam tu ye

    ReplyDelete

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.