Monday, May 31, 2010

Sampai bila lagi?

Salam.

Bismillah.

Sampai bila lagi?

Aku tertanya-tanya. Lepas satu-satu Allah tunjuk pada kita, kita masih tak nampak. Memang betul tak nampak atau buat-buat tak nampak.

Kadang-kadang, rasa malu. Dulu, masa Explorace, dalam LRT, dah malu dah. Jumpa makcik Cina kata dia boikot barangan Israel.

Kalau tak boleh pergi berperang, buat sesuatu untuk bantu. Ikhtiar ada tiga tahap - usaha, doa, tawakal. Usaha kita adalah boikot. Kemudian baru doa.

Dalam dilema mudah ini, ramai yang bertindak luar normaliti seorang muslim. Aku pelik - kalau boleh sumbang tak apa juga, ini tak. Sumbang Israel pula.

Boikot Israel bukan lagi satu pilihan untuk membantu Israel. The moment you contribute to Israel, you are killing the Palestinians. Kill friend! Kill.. Women, children, and old men. We are killing people. Kita boleh belit-belit itu dan ini. Tapi tolong, aku merayu, ini serius. Pedih, tengok orang-orang Islam, macam tak ada ilmu pasal perkara ini. McD sudah konfirm boikot, punya la ramai pasang sticker di kereta. KFC pula dilema dari dulu. Walhal surat kontrak dah tersebar, 6 peratus keuntungan anually bagi pada domain US. 6 peratus bukan sikit, 58 juta ringgit.

Domino's pula, itu pun boikot. If we are so good in cracking softwares, breaking firewalls, and patching files, searching these things should be easy. Pizza Hut n Kenny Rogers. Sama. Just search the boycott list, you'll find it. Easy.

***************

Sorry kalau macam tunggang langgang. Tak stabil emosi.

Tengahari tadi, tengah elok-elok di kolej, dapat mesej. Kapal-kapal Konvoi kena attack. Dalam zone High Seas pun kena serang dengan Israel. Paling disebarkan, Mavi Marmara, sebuah kapal. Di mana komando Israel sendiri turun ke atas kapal untuk merampas kapal kargo tersebut. Dalam usaha itu, setakat ini, 20 orang AWAM sudah syahid! Orang AWAM yang niatnya hanya mahu membantu orang Palestin. NGO-NGO Malaysia, serta NGOs serta wakil parlimen Eropah, malah di bawah perlindungan Perdana Menteri Turki, masih gagal menghalang Israel. Sementara lebih 50 orang cedera. Allahu Akbar..

Sampai bila lagi kita nak tunggu? Berapa ramai anak Malaysia dah menjadi anak yatim, sebab kita sendiri tak 'terboikot' apa yang patut. Ayah-ayah mereka dah syahid di atas kapal. Di zon yang tidak sepatutnya diserang. Kita boikot! They may seem 'not affected' by that. But, until when? Lepas Nabi kita dipermainkan. Lepas Islam difitnah. Lepas Palestin diratah-ratah. Kita buat apa?

Fikir balik dalam-dalam. Boikot bukan pasal menyakitkan Israel. Ianya pasal bantahan kita terhadap apa yang dibuat oleh Israel. Setiap sen yang kita sumbangkan pada Israel, mengalir terus pada Palestin. Sama juga dengan Amerika. If ada yang kata, bukan semua produk Amerika perlu diboikot, yes, I agree. Ada yang terang-terang tak setuju dengan polisi US. Tapi, produk Amerika dan Israel di Malaysia, mereka semua membunuh orang Islam. Just search di internet. KFC, MCD, Pizza Hut, Domino's, Nike, Nokia, Nestle................................ I understand if we can't boycott semua, but try. If not, kita berdosa kerana sponsor pembunuhan saudara kita. Kalau kata tak boleh survive, ramai dah buat. Berjaya. Kalau kata tak boleh survive, Palestinians macam mana?

Esok dan Jumaat ada demo.

Esok di Kedutaan US pukul 11 pagi. Kumpul awal di surau Tabung Haji KL.

Saudara-saudara kita, tengah berperang dengan hidup dan mati. Jom join satu dunia punya bantahan.. Let's make our world a better place.

Siapa kata Obama baik, watch this. They are all the same.

Salam.

* Maaf kalau pelik. Tengah bengang. Dengan orang Islam.

6 comments:

  1. sampai bila pun bende ni xkan berakhir melainkan jika semuanya kembali kepada quran dan sunnah

    ReplyDelete
  2. okeh.20 orang yg meninggal..x konfirm lagi agama mereka. jadi..bilangan syahid, x sure. xde access maklumat.

    like the adrenaline.

    ReplyDelete
  3. kamal - Amalkan. yap. pesan kat kawan2 nta.. Nokia boikot..

    thaaqhib - Allah..apa yang adrenaline?

    ReplyDelete
  4. menitis air mata..

    xtau nk buat apa dah rase nyer sif..

    ummat Islam~ TT

    insyaAllah... thabatkan iman kita

    aku da join HPA pun.

    insyaAllah... no more for Israel. even a little.

    ReplyDelete
  5. Allah..

    ap yg t'fikir tika ini,
    klu lah umat Islam unite..

    family sndri pun x mampu nk ajk dlm usaha m'boikot..
    ap yg harus ak lakukan??T_T

    ReplyDelete
  6. afiq - yap.. insya Allah sama2..

    anon - insya Allah, ada niat pun bagus dah.. :)

    ReplyDelete

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.