Tuesday, December 8, 2009

The Ancient Healing

Salam.

Good morning, afternoon and evening! Night? No, you won't be reading this when you are already on your bed.
blogger-emoticon.blogspot.com Yesterday I went to some places to make my passport. Allah, tup tup, already being called for that. It's just I think and am really sure that it's too fast. I mean, wow! Going overseas only for tarbiyah? Alhamdulillah, Insya Allah, I'll think positive about this. blogger-emoticon.blogspot.com Hehe. Ok. That's it. No further information. Just want you all to pray for me. Insya Allah.

------------------------------------------------------------------

Kelmarin ana merawat dua orang ahli keluarga ana. Ayah ana dan adik ana. Merawat fizikal sahaja. Tak mahir lagi nak mengolah tenaga lain. Ana merawat dengan cara berbekam. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar setelah enam bulan ilmu itu terpendam lepas kursus dua hari memandangkan kesibukan di DQ dan juga kesan-kesan lain pada pembekam.

Bekam merupakan salah satu cara sunnah nabi berubat.

Dari Anas Radial-Lah-hu-'anh

إن أمثل ما تداويتم به الحجامة

"sesungguhnya cara pengubatan kalian yang paling utama ialah berbekam"


Ana sampai sekarang tak tahu macam mana bekan berfungsi, tapi yang keluar dari lubang-lubang yang terhasil dari tusukan jarum halus adalah darah yang amat lain warnanya dari darah-darah luka semasa perkhemahan di hutan. Semasa di kursus ana ada juga bertanyakan tentang bekam dan bagaimana caranya darah yang kotor sahaja yang keluar dan bukan darah bersih. Sesiapa yang ada jawapan tolong beritahu.

Caranya ialah anda cucuk badan dia dengan jarum atau sesuatu objek yang tajam tidak melebihi lapisan epidermis. Senang cerita hanya bagi berdarah sedikit sahaja macam untuk ujian pap smear. Kemudian ambil alat penyedut untuk sedut darah itu. Sedut je kuat-kuat. Jangan rasa takut atau gerun dengan bonjol yang naik. Adik-adik kecil ana takut, yang kecil sekali menangis tengok badan ayah ana kena bekam. Menangis!blogger-emoticon.blogspot.com Kemudian darah akan keluar, ada warna-warna dan jenis-jenis cara darah keluar. Ada yang cup dia berwap sebab ada banyak angin, ada yang darah memancut dan berbuih, ada yang darah hitam pekat jadi macam lintah. Buat beberapa kali. Di poin-poin sunnah. Jangan main hentam poin kerana anda mungkin jadi gila kalau tersalah poin. Beware! blogger-emoticon.blogspot.com

Ada beberapa perkara tak terjawab dalam kaedah bekam. Yang pertama, pembekam normal mesti terasa letih. Amat letih. Ana pun tak tahu kenapa. Asalnya ana hanya anggap ana seorang yang kena macam ni. Tapi lepas berborak dengan pembekam-pembekam lain, mereka merasakan perkara yang serupa. Lalu dijawab oleh senior saya, Abdullah Hafidz ianya berlaku kerana ketidakseimbangan aura pembekam. Wah.. orang soleh cakap mesti buat kajian. Sampai sekarang ana akan rasa letih walaupun dah cuba set dalam minda yang tak rasa letih. Tapi, kalau biasa buat mungkin tak letih sangat. Insya Allah. Apa-apa pun, yang penting buat pendinding kerana poin-poin bekam adalah pusat-pusat aktif jin. Confirmed!blogger-emoticon.blogspot.com Jadi, para pembekam, bersiap sedia! Hoyeh!

Ana pernah dibekam. Sikit je. Ana rasa HEALTHY and CLEAN!blogger-emoticon.blogspot.comHehe. Next target, acupuncture and iridology(eye)! Insya Allah, bukan sebab minat medic, cuma nak tolong orang. Dengan cara mudah sikit. Budak-budak medik adalah mereka yang cukup gigih untuk harungi zaman university untuk menolong orang. Rajin dan jitu. Dengan buku.blogger-emoticon.blogspot.com Hehe. Ana hanya melalui cara ini sahaja, tak sekuat mereka, lagipun ana malas dan tak minat medik! Maths and Physics are the best! blogger-emoticon.blogspot.com



PERHATIAN. Ini cara yang salah untuk berbekam. blogger-emoticon.blogspot.com Tak panah dalam sangat! Ni dalam.
Untuk pembekam, kalau darah tak keluar juga, jangan buat macam ni. Bahaya.blogger-emoticon.blogspot.comTak ada courtesy. Hehe.
Itu sahaja untuk setakat ini. Cuti lagi dua minggu. Salam

8 comments:

  1. Salam. heh. Nanti jumpalah Ustaz Abdul Aziz... beliau boleh juga bekam

    ReplyDelete
  2. salam. awat tak seimbang? pi seimbangkan =P

    ReplyDelete
  3. enta tak pegi kelas tahmidi tambahahan ke?

    wa.. menariknya belajar berbekam..

    ReplyDelete
  4. ana lah pembekam.. haha.. sakit ke? sikit je kan..mcm kne gigit semut

    ReplyDelete
  5. salam, waaah~~adik ana pernah dibekam, dan ana pon pernah "ter"main alat bekam atuk ana..maybe juz simple bekam?? i dont know,bentuk dia macam pam, ana men2 sedut2 tgn la, pastu sedut kt pipi, xleh ilang kesan pink2 merah2 dekat pipi ana, tpi adik ana cakap yang dia kena bekam tu bukan pam, so bekam ni macam mana sebenarnya? pakai jarum? or something else?

    *kalau tak faham cakap, ayat ana berbelit sikit*

    ReplyDelete
  6. bia ana xplen!care ana. x tau a same ke x ngan org len pnye..hehe

    mule2.. pam mcm yg nta buat uh.. then, bkk. pastu kne tebuk dgn satu alat nih.(alat yang ade jarum tu la.)pastu pam balik.. supaya darah2 kotor keluar. then bukak lap.. bersihkan dan len2 ah.
    dye mcm peubatan lintah gak la.. lbeh ktg.

    sekian. pkataan ana best2. kalau x paham angkat idung ye.

    ReplyDelete
  7. Izzaldin - ana tahu. ada bercakap2 juga dengan dia.

    amirul - hehe. sude mengisi dah before tu. tapi, ntah. tak isi penuh kot.

    syazwan - tak pergi. anta nak belajar ke? daftar HPA di INTI college. ada x? kalo tkde, nta la start.

    isyraf - mcm tu lah. mcm2 bole.

    mucid - thanks untuk perkongsian.

    ReplyDelete
  8. how do you cure a fatty liver how do you cure a fatty liver how do you cure a fatty liver

    Here is my site; fatty liver disease medications

    ReplyDelete

Sila lah komen. Untuk perkongsian ilmu, teguran membina, dan pengerat ukhuwwah.